“Is het hier linksaf of rechtsaf?” “Links,” zegt ze, en ik ga rechts.” (Openingszin van het opstel van Maarten, 15 jaar)

Herfst (Themales zelf gedichten schrijven, Hassan, 12 jaar)

Blad

Blad

Blad

Waai

Waai

Waai

Boom

Boom

Boom

Weg

Boom

Blad

Pareltjes vind ik het. Vooral omdat ik weet dat Hassan echt niet mee gaat doen met de poëzieles. Ik pak Paul van Ostaijen erbij. En zie daar: zijn gedicht is het begin van een lesje over de Vijftigers.

Op d’Witte Lelie, de tweedegraads lerarenopleiding in Amsterdam, kreeg ik les van Wim van Calcar. Hij heeft me veel geleerd. Natuurlijk zijn grammatica, maar ook hoe je lesstof overbrengt en wat praktijkvoorbeelden kunnen doen voor het begrip. Zo werk ik tijdens mijn lessen zelf ook. De krant, een literatuurprijs-winnaar, een rap, een nieuwe uitdrukking in de klas, en zelfs een woord kan het uitgangspunt zijn voor een lesje.

Na mijn stage op het MLA mocht ik blijven als vaste eerstegraads docent Nederlands voor tien uur. Twee jaar later kon ik fulltime aan de slag als tekstredacteur bij Sanoma Uitgevers. Maar altijd als de kans zich voordoet, ben ik graag weer voor even “Juf Marjan.” Sanoma Uitgevers staat open voor dit soort nevenactiviteiten en maakt de werknemers ervoor vrij. Zo kon ik examinator zijn op de School voor Journalistiek. Gastdocent zijn op de Hogeschool InHolland en lesgeven op de Weekendschool voor kansarme kinderen in de Bijlmer.