“Is het hier linksaf of rechtsaf?” “Links,” zegt ze, en ik ga rechts.” (Openingszin van het opstel van Maarten, 15 jaar)
Herfst (Themales zelf gedichten schrijven, Hassan, 12 jaar)
Blad
Blad
Blad
Waai
Waai
Waai
Boom
Boom
Boom
Weg
Boom
Blad
Pareltjes vind ik het. Vooral omdat ik weet dat Hassan
echt niet mee gaat doen met de poëzieles. Ik pak Paul van
Ostaijen erbij. En zie daar: zijn gedicht is het begin van een
lesje over de Vijftigers.
Op d’Witte Lelie, de tweedegraads lerarenopleiding in
Amsterdam, kreeg ik les van Wim van Calcar. Hij heeft me veel
geleerd. Natuurlijk zijn grammatica, maar ook hoe je lesstof
overbrengt en wat praktijkvoorbeelden kunnen doen voor het begrip.
Zo werk ik tijdens mijn lessen zelf ook. De krant, een
literatuurprijs-winnaar, een rap, een nieuwe uitdrukking in de
klas, en zelfs een woord kan het uitgangspunt zijn voor een lesje.
Na mijn stage op het MLA mocht ik blijven als vaste eerstegraads
docent Nederlands voor tien uur. Twee jaar later kon ik fulltime
aan de slag als tekstredacteur bij Sanoma Uitgevers. Maar altijd
als de kans zich voordoet, ben ik graag weer voor even “Juf
Marjan.” Sanoma Uitgevers staat open voor dit soort
nevenactiviteiten en maakt de werknemers ervoor vrij. Zo kon ik
examinator zijn op de School voor Journalistiek. Gastdocent zijn op
de Hogeschool InHolland en lesgeven op de Weekendschool voor
kansarme kinderen in de Bijlmer.